Haruki Murakami & I


S Haruki Murakamim mám už několikaletý vztah. Začalo to na gymplu a pokračuje dodnes.

První kniha, kterou jsem od tohoto japonského spisovatele četla byla buď Afterdark nebo Norské dřevo. Nepamatuji si to přesně. Narazila jsem na ně úplnou náhodou, když jsem v knihovně hledala knihy ke čtení. Když jsem procházela police, narazila jsem na japonské jméno, v té době mně neznámého, spisovatele. Byl to právě Haruki Murakami. Přečetla jsem několik knih, proskočila jiskřička a byla z toho velká láska.

V té době, a ještě stále, jsem tíhla oblibou k Japonsku a k východní části Asie obecně. Dokonce jsem plánovala studovat japanologii na vysoké škole, co jsem si časem rozmyslela. V té době však můj zájem byl omezený na hudbu, jazyk a pop-kulturu. Věděla jsem o japonských spisovatelích, ale nikdy jsem si nemyslela, že bych na něj narazila právě v naší městské knihovně (bydlím v malém městě, kde je sice hezká knihovna s dobrým výběrem, ale člověk leckdy nečeká, že by tam našel něco podobného).

Vraťme se k té první, říkejme raději prvním dvěma, knihám, které jsem našla a četla.
Byli to tenké knihy, Afterdark má něco málo kolem 100 stran a Norské dřevo asi 300. Okamžitě jsem jim propadla a následovali další knihy - Na jih od hranic, na západ od slunce; Hon na ovci; Kafka na pobřeží; Konec světa a Hard-boiled Wonderland; O čem mluvím, když mluvím o běhání (zatím jsem ji dvakrát nedočetla); After the Quake; Spánek; no a teď čtu 1Q84 a v pořadí mám dále Kroniku ptáčka na klíček.
Okamžitě mě uchvátil styl psaní. Samozřejmě, přiznávám, že jsem se na začátku ztrácela v tom kdo je kdo a co se děje, ale to jakým způsobem tenhle spisovatel dokáže spojit dva nebo více, na první pohled úplně odlišné příběhy, osudy postav, mě dostává do teď. Ten propletenec, ze kterého nakonec vznikne jeden souvislý příběh a všechno vám najednou začne dávat smysl.
Je málo knih, spisovatelů, které bych si oblíbila natolik, že bych od nich četla všechno, tak jako je tomu u Haruki Murakamiho.
Dále se v knihách vyskytují dobré podněty na hudební podklad ke knize. No a už nebudu zmiňovat občas až příliš do detailu popsanou situaci (viz Kafka na pobřeží a vražda kočky). I když to příležitostně nemusí být právě hezké čtení, tak se mi nikdy nestalo, že bych knihu odložila, naopak, kniha mě vždy tak vtáhne do děje, že se mi opravdu těžko odkládá. A tyhle detailní popisy a opisy mě spíš donutí číst dál a neodtrhnou od toho oči (ano, jsem morbidní a nevadí mi to :D ).

Teď čtu 1Q84 a chystám se na Kroniku ptáčka na klíček, kterou už mám doma. Jediné, co mě teď mrzí je, že zkompletizovat svoji zbírku knih Murakamiho nebude jednoduché, jelikož většina jeho knih je v momentální době vyprodaná a podle odpovědí několika knihkupectví se nechystá dotlač. Takže začínám pátrat po antikvariátech a bazarech knih. Možná se mi jednou podaří sesbírat všechny jeho knihy. Už je vidím hezky vedle sebe na poličce s nějakou japonskou keramikou (třeba  čajovou konvicí).

A co Vy? Znáte autora? Četli jste od něj něco? Nebo máte také svého oblíbence, od kterého čtete všechno?

P.S.: Jestli máte přebytečnou Murakamiho knihu v dobrém stavu, tak ji beru :)

Komentáře

  1. Mně kamarádka pořád dokola doporučuje Norské dřevo, protože je to jedna z jejích oblíbených knih. Tak teď vím, že si ji vážně přečtu :).

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Když chceš začít s Murakamim, tak Norské dřevo je skvělá volba :) Já ji doporučuji každému, kdo si chce s Murakamim začít, protože je krátká, dobře se čte a taky z ní jde skvěle pochopit jeho styl psaní. Pak, jestli se ti zalíbí Norské dřevo, určitě doporučuji Kafku na pobřeží nebo Hon na ovci, ty jsou skvělé a také jeho povídky Spánek a Podivná knihovna jsou super jednohubky :)

      Vymazat

Okomentovat

Thank you for your comment!