Domov

Don`t judge a book by its cover, but...



Vždycky mi říkali "Nesuď knihu podle obalu", a bylo jedno jestli to bylo myšleno na člověka nebo na knihu. O vnitřní kráse člověka se tu ale bavit nechci. To by jsme tu byli ještě na Nový rok.

Vrhnu se teda na ty knihy.

Vím, že nemám soudit knihu podle obalu, protože to nerozhoduje o jejím obsahu ani o tom jestli by mě potenciálně ta kniha mohla zaujmout nebo ne. Ale přiznejme si to, každý nejdřív vidí obal a pak až obsah. Takže je hodně těžké nesoudit knihu podle obalu. U mě je to nejdřív název knihy a její obal. Když mě zaujme název, ale obal ne, tak si přečtu alespoň tu anotaci, ale u většiny případů pak knihu stejně odložím zpět do police. 
Osobně vážně nemám ráda, když má kniha filmovou obálku nebo vyloženě nějakou gýčovou fotografii. Když na knize vidím podobnou obálku (viz. Danielle Steel nebo podobné přebaly), tak o ni ani nezavadím a jdu od ní co nejdál.
Naopak, když je obálka hezky zpracovaná, třeba jenom nějaká ilustrace, grafika nebo má jenom název a nic víc, takovou knihu už budu zvažovat.

Proč tomu tak je? no, člověk je ve své podstatě velmi povrchní tvor a vždy bude hledět na vnějšek dřív než na vnitřek. Stejně je tomu i u knih. Proto se obálkám věnuje pozornost ne menší než obsahu. Dovolila bych si i říct, že obálka je o něco důležitější, alespoň z pohledu marketingu knihy. Podle obalu vás kniha zaujme a pak si jí třeba koupíte (pokud to vyloženě není kniha, o které víte, že je naprosto skvělá, ale její obálka je otřesná, tehdy to dokážu přehlídnout  obal prostě dám pryč, pokud to jde). Přece, po ulicí taky nechodíme v oškubaných hadrech (teda většina z nás :D), něco nás musí upoutat pohledem, například oblečení a obal je knihy vlastně takové její oblečení. Musí nás něčím zaujmout.

Ano, to, že obal musí zaujmout, jsem v tomhle krátkém článku vyslovila příliš často. Ale je to tak. Tak jako nás zaujme oblečení, nás zaujme i obálka. Jinak by knihy mohly být klidně bez obálky nebo přebalu, jen s názvem a jménem autora. Ostatně, mě by to nijak zvlášť nevadilo. Bez obalu je ale kniha stejně nahá jako člověk bez oblečení a ničím nás nezaujme.

Jak to máte s obálkami u knih vy? Taky soudíte podle obalu? 

Komentáře

  1. Tohle je opravdu pěkné zamyšlení. :) Já osobně jsem se nikdy nekoukala na obaly. Vždy jsem měla nejraději, když má kniha na obalu jenom ten název, nebo je prázdný, nic složitého, nic do očí bijícího. Takové knihy jsou většinou i nejlepší, co vím z vlastní zkušenosti. Někdy jsou ty přebaly pěkné, jindy ne, ale mě na nich nikdy nezáleželo, odjakživa, když jsem vstoupila do knihkupectví nebo knihovny, jsem sahala po knize dle názvu, jestli mě zaujal nebo ne, a hned knihu otvírám, ale nikdy si ji moc neprohlížím, nemá to smysl. Kniha je od přečtení, přebal pro prodej :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To já nejdřív hledím na název a pak na obal. Bohužel, když se mi obal vážně nelíbí, tak knihu nekoupím, nebo ji budu hledat s jiným přebalem :)

      Vymazat
  2. www veľmi veľmi dobre si to napísala! Som sa nad tým zamyslela a aj ja častokrát si vyberám knihy podľa obalu no aj podľa názvu. No je pravda že tak na pohľad zaujme najskôr ten obal častokrát. Ale zas veľa kníh ktoré mali aj krásny obal tak obsahovo neboli až také dobré. Obal je iba na to aby to človeku hneď udrelo do oćí a zaujalo ho to. Je to ako u ľudí., viac zaujme pekne oblečené dievča no o jej charaktere to až tak veľa neprezradí.

    http://renkaartandlife.blogspot.sk

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ďakujem :) Je pravda, že obal nevypovie o knihe, či je dobrá alebo nie, ale predsa len, ak ma zaujme obsah tak po knihe siahnem :)

      Vymazat

Okomentovat

Thank you for your comment!