1Q84 - rok dvou Měsíců

Zdroj: Pinterest

"I can bear any pain as long as it has meaning." - Haruki Murakami, 1Q84

Konečně se mi podařilo dočíst knihu 1Q84 od Haruki Murakamiho (teda jen první dvě knihy, třetí část bohužel nemám).
Musím říct, že sem tuhle knihu četla opravdu dlouho, když pomineme školu, kdy jsem na čtení nečeho jiného než skript a učebnic opravdu moc času a chutě neměla, mi i tak trvalo delší dobu její přečtení. Bylo to asi tím, že se mi zatím tahle kniha líbila asi zatím nejméně z knih, které jsem od tohoto autora četla.

Kniha je koncipována stejně jako většina autorových knih, tedy dva zdánlivě odlišné příběhy, které se nakonec v určitém bodě protnou a začnou pomalu dávat smysl. Opět na nás čeká svět plný zvláštních schopností a událostí.
V knize jsou dva hlavní hrdinové, kolem kterých se příběh točí. Jsou to Aomame a Tengo. Tito dva lidé, kteří jak se zprvu zdá nemají nic společného, jsou někdejší spolužáci ze základní školy. Nikdy však spolu nemluvili ani se nijak zvlášť nekamarádili, přesto mají společný osud. Po dvaceti letech, kdy jsou oba dospělí, je z Aomame skvělá fyzioterapeutka s poněkud zvláštním bočním zdrojem příjmů, jelikož je něco jako nájemní vrah a pracuje pro "Starou paní", z Tenga je naopak učitel matematiky na přípravce a nadějný avšak neznámý spisovatel.
Co tyto dva nakonec spojí je příběh sedmnáctileté dívky Fukaeri, která se spojí s Tengem a ten její příběh sepíše do knižní podoby. A od té doby se změní život Aomame i Tenga, kteří od určitého okamžiku myslí jeden na druhého, ikdyž ani jeden neví, kde se ten druhý nachází. Takže určitá míra romance je zachována, tak jako u ostatních Murakamiho knih, i tady.
Příběh má hezký nápad a věřím pro někoho i zajímavý ke čtení. Vždyť přece svět se dvěma Měsíci se nevidí jen tak. Natož, aby jeden z nich vypadal jako seschlý hrášek. Hezky jsou propleteny také události, kdy Aomame do tohoto světa vstoupí a zjišťuje, že se ocitla v jiném světě, ve světě, který ona sama pojmenovala 1Q84. Dozvídáme se taky, že Fukaeri je dcera vůdce tzv. Předvoje, náboženské organizace. 
Po čase také zjistíte souvislosti s Předvojem a některými jinými událostmi a také proč má Aomame zabít jejich "Lídra" a sama odejít někam daleko anebo se zabít. Tengo se nakonec také stane součástí světa 1Q84 a rozhodne se hledat Aomame, ale už může být pozdě a on ji už nikdy nemusí vidět.

"Life is not like water. Things in life don`t necessarily flow over the shortest possible route."

Kdybych měla říct, co mi vadilo nejvíce, tak by to asi byl pomalý rozjezd knihy. První polovina je nejhorší, pak se to ale postupně zlepšilo a začali se vyjasňovat a spojovat dva příběhy. Nebudu spoilerovat celý děj knihy, ostatně si to každý může vyhledat, ale pro mě je tohle dílo na spodních příčkách. Což mě hodně mrzí, protože tohoto autora mám skutečně  ráda a četla jsem od něj téměř všechno.
Vylepšil to jen závěr knihy, který byl už docela intenzivní a posledních pár kapitol jsem přečetla jedním dechem. Spíš to ale bylo tím, že jsem si při čtení pořád říkala, že už se chci pustit do jiné knihy. 

Co se týče postav, tak mi na nich nevadilo nic, ale naopak mě ani nijak neuchvátili. Obyčejní lidé s určitými schopnostmi, které se nakonec stanou velmi důležitými v průběhu vyprávění. Na styl řeči Fukaeri si asi nezvyknu nikdy a vysvětlení proč tak mluví se dozvíte až na samém závěru, což také trochu zamrzí.

Závěr?
Kniha je to hezká, musíte ale počítat s tím, že se do děje budete dostávat delší dobu a ne vždy vás bude tahat, aby jste četli pořád dál. Konec je hezký a zajímavý a u mě asi jediný, který mě donutil chtít si přečíst poslední třetí knihu a zjistit jestli se nakonec Aomame a Tengo setkají a co se nakonec stane s Tengem (po událostech, které tady nebudu prozrazovat). Nicméně, mě bohužel kniha spíš nezaujala a určitě nemám nutkání číst ji někdy znova jako v případě jiných knih.

V hodnocení bych téhle knize dala asi 2,5/5.

Nebudu vám ji však rozhodně rozmlouvat, každý má vlastní názor a třeba se vám bude líbit víc než mě.  Každopádně já si teď dám chvíli pauzu a pak se dám do třetí knihy.

Jaký máte názor na knihu vy (pokud jste ji četli)? Plánujete si ji přečíst?

Komentáře