Domov

Tma, hory a samota


Tuhle knihu jsem si koupila v místním knihkupectví u nás ve městě. Byl to spíše impulzivní nákup, protože mě zaujala obálka a taky trochu popisek, či spíš úryvek na zadní straně knihy. A doporučení paní, která tam pracuje, že tenhle spisovatel je dobrý. 
Abych to uvedla na pravou míru, knihu napsal slovenský autor Jozef Karika, o kterém jsem alespoň já nikdy neslyšela. Napsal několik knih o mafii a taky pár thrillerů (myslím, že dva nebo tři). Lidé je v recenzích chválili, že jsou skvělé a autor je opravdu mistrem strachu. Řekla jsem si: super, to bude něco pro mě.
Po přečtení knihy se moje nadšení vytratilo a utvrdilo mě to v mé, jakési, averzi vůči slovenským autorům. Jistě, ne všichni jsou špatní a ne všechno se všem líbí. Ale o tom o potom.


Kniha by měla být thriller o chlapíkovi, který se pohádá se svou přítelkyní (nebo ženou, teď si nevzpomenu přesně) a jejich vztah už je jenom o hádkách. Takže se před Vánoci sbalí a odjede na samotu po svém dědečkovi někde hluboko v horách ve Velké Fatre na Slovensku. V okruhu několika kilometrů nikde nikdo, tak si užívá klidu a ticha. Je to scenárista, tak po chvilce vytáhne pero a zápisník a pustí se do práce.
Ta pravá zábava začne tehdy, když si do očí nakape kapky do očí, po kterých oslepne. Obviňovat bude svou přítelkyni protože mu je, jako laborantka v lékárně, přinesla ona. Bude si myslet, že jako pomstu mu tohle udělala. 
No, takže je slepý. Úplně. Pak začne panikařit, jako každý, kdo by znenadání oslepl. Po pár dnech ho začne nahánět nějaký psychopat a bude ho chtít zabít. 
Dál vám to říkat nebudu, protože bych už vyzradila mnoho z děje, ale není nic jednoduššího než si knihu přečíst sám a udělat si názor.

Mě kniha zklamala především tím, že hned na začátku jsem si říkala, co je to za blbost a že lepší úvod bych napsala i já. To byl první impulz. Další přišel, když se to začalo konečně rozjíždět a v jedné scéně se údajný vrah dostal dovnitř do chatky a usekl mu nohu. Myslíte si že je to zajímavé a konečně se něco děje? Ale kdepak, to jenom usnul a tohle se mu zdálo. Ovšem některé věci byli podezřelé, například, když zjistil, že skutečně spal ve skříni a že jsou všechna okna rozbitá. 
Ano, bylo by to super záhadné, kdyby pak nezjistil, že to vlastně všechno udělal sám. 
No a posledním impulzem bylo, když se slepý pustil dolů z hor a jeho samozáchrana skončila ohněm, pádem z okna a chycením v medvědí pasti (takové té staré, co se zaklapne a chytí vám nohu). 
Mě to jednoduše připadalo, jako když ve škole napíšete do slohu konečnou frázi: A pak se najednou vzbudil a všechno to byl jenom sen. Přesně takhle mi připadal napsaná celá kniha, protože když už se to rozjelo, tak se jednoduše vzbudil. 
Nevím, co víc, bych k tomu řekla. Tahle kniha mě neskutečně zklamala. Dostala by ode mě maximálně dvě hvězdy, za odvahu, že se autor do toho pustil.


Možná jsem to s tou kritikou přehnala, ale je můj názor a pocit, který z knihy mám. Možná se někomu kniha líbit bude, takže vás nebudu odrazovat, aby jste si ji nekupovali a nečetli ji. Věřím, že prvotní nápad nebyl špatný, jen pro mě bylo jeho rozpracování nudné. Knihu jsem dočetla spíš z důvodu, že nerada mám nedočtené knihy a proto dočítám téměř všechno, co začnu.

Pokud máte rádi Jozefa Kariku a už jste od něj něco četli, pak určitě sáhněte i po téhle. Pokud chcete začít nový žánr a nechcete se hned pouštět do něčeho moc drsného, tak to taky zkuste. Není to vyloženě pohádka, jsou tam drsnější opisy některých částí, ale nic, co by vás vyvedlo z míry. Proč, zjistíte po přečtení (viz. moji poznámku o probuzení ze snu).
Tímto nechci říct, že kni

To je ode mě vše, jinak bych se do toho ještě zamotala.

Četli jste Tmu od Jozefa Kariku? Nebo jinou knihu tohoto autora? Jaký je váš názor?

Komentáře

  1. Bohužel sis od něj vybrala špatnou knihu. Já četl Strach, to bylo v pohodě. Tma je podle recenzí snad jeho nejhorší kniha. Naopak mám v plánu přečíst si V tieni mafie, protože tu snad každý vychvaluje:)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Možná za delší dobu ještě něco risknu od něj. V tieni mafie je opravdu docela vychvalované :)

      Vymazat
    2. Tento komentář byl odstraněn autorem.

      Vymazat
  2. I přes negativní recenzi mě na knize zaujalo, že se děj odehrává na Velké Fatře, osobně mám rád knihy z českých a slovenských pohoří, takže to nejspíš risknu a knihu si přečtu, dík za tip :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Na Velké Fatře jsem byla několikrát, takže to prostředí jsem si věděla dobře představit :) Rozhodně knihu zkus, třeba se tobě bude líbit :) Přece jenom, sto lidí sto chutí :)

      Vymazat

Okomentovat

Thank you for your comment!