"Lepící páska je kouzelná a měla by se uctívat."


Tak o této knize jsem uvažovala dlouhou dobu než jsem se rozhodla si ji konečně přečíst. Bylo to to proto, že sci-fi vůbec nečtu a většinou se mu vyhýbám. 
Filmy a knihy o vesmíru (takové ty uvěřitelné nebo dokumenty) mám ráda. Vesmír mě vždy fascinoval.
Právě kvůli mé fascinaci vesmírem a také po nekončných doporučeních a recenzích jak skvělá kniha to je, a že si ji zamiluji, jsem se rozhodla si ji přečíst a nakonec i koupit.

Musím říct, že měli všichni naprostou pravdu. Knihu, a zejména hlavního hrdinu s jeho sarkazmem, jsem zamilovala po pár stránkách. 

Všichni už zřejmě víte, o čem kniha je a všichni jste ji už také pravděpodobně četli a viděli film. Přesto však nastíním něco málo z děje.

Kvůli silné bouři musí posádka mise na Mars ARES 3 opustit planetu už po pár dnech od přistání. Samozřejmě se něco zvrtne a při přesunu z Habu do odletového modulu v bouřce zůstane jeden člen posádky, Mark Watney.
Kvůli tomu, že ho propíchla anténa, která zasáhla, no řekněme, že nějaké zařízení, co ukazuje životní funkce, si všichni mysleli, že je mrtvý. Co však Mars nehtěl, Mark žije. A je na Marsu. Sám. Na celé planetě. A nikdo o něm neví. Co těď bude dělat?
Naštěstí je Mark velice chytrý a vynalézavý botanik a proto dokáže vymyslet plán jak přežít a zachránit se. A také jak se spojit s NASA.
Mezitím na Zemi zjistí, že žije a snaží se s ním spojit, co se jim nakonec i povede, právě kvůli Markově vynalézavosti. Připravují plán na jeho záchranu. Několik plánů, budeme-li přesný, protože, jak jinak, něco se musí pokazit.
Po několika neuspěších je spuštěn poslední možný plán, kde bude figurovat i posádka ARES 3, kteří dlouhou dobu nevěděli o tom, že Mark žije. Teď ale mají šanci napravit to, že ho nechali na Marsu a vrátit se pro něj. Všichni z posádky, Vogel, Martinez, Johanssenová, Beck a velitelka Lewisová (milovnice disko hudby) se záchranou souhlasí. Dělají to však proti rozhodnutí NASA.
Jestli nakonec Marka zachrání a jestli to Mark všechno přežije, už asi víte. Pokud ne, dočtete se to v knize (případně ve filmu).


Jak už jsem psala na začátku, já jsem se do knihy okamžitě zamilovala. Byla napsána jednoduše, i technické části z Markova skvělého vysvětlení okamžitě pochopíte. 
Kniha je dělená mezi Markovo vyprávění fourmou deníkových záznamů a popisu situace na Zemi. Mezi přechodem při čtení jednotlivých částí jsem neměla žádný problém, protože jsou jednoznačně vidět, která je která. Při čtení to tedy vůbec nepřekáží.
Hlavní postava je napsána famózně. Někomu může přílišný sarkazmus překážet, ale mě to nevadilo ani trochu, naopak. Byla jsem za to ráda a s postavou jsem se tak naprosto sžila, kvůli čemu se i stala jednou z mých nejoblíbenějších postav.
Mám dojem, že bych tuhle knihu mohla opěvovat ještě dlouho a opravdu nevím najít žádné negativum, které bych knize vytkla. 

Určitě doporučuji každému, kdo knihu ještě nečetl. I těm, kteří sci-fi knihy nečtou. Jako vánoční dárek by určitě potěšila každého.
Co se týče filmu, tak ten je také skvělý a určitě stojí za shlédnutí (už jen kvůli Mattu Damonovi).

Četli jste Marťana? Co na knihu říkáte? A co říkáte na Marka Watneyho? Plánujete případně knihu číst, pokud jste tak již neučinili?

Komentáře

  1. Asi moje nejoblíbenější kniha vůbec. A Mark Watney jednoznačně nejlepší hrdina ever! :D

    OdpovědětVymazat
  2. Už se moc těším, až mi kniha dorazí domů :)

    OdpovědětVymazat

Okomentovat

Thank you for your comment!