Domov

Dánske dievča

Ako by ste sa tvárili, keby vám niekto povedal, že vlastne nie je ten, kto si myslíte, že je? A keby ste to boli vy? Keby ste cítili, že žijete v zlom tele? Čo by ste spravili vy? Boli by ste odvážny spraviť svoj život takým, akým by mal byť? A ako by reagovala vaša najbližšia rodina a priatelia? Podporili by vás? Alebo by sa na vás pozerali skrz prsty?
Dánske dievča je príbeh o tomto všetkom. O podpore, pravých priateľoch, láske, neistote a o veľa inom.


Túto knihu som si chcela prečítať ešte dlho pred tým než vyšiel film. Čítala som na ňu recenziu niekde na webe a veľmi zaujala, až na tú obálku. Tá obálka sa mi jednoducho nepáčila a tak si ju len pripísala na zoznam a ďalej sa ňou nezaoberala až do doby, kedy vyšla s novou filmovou obálkou (áno, mám knihu s filmovou obálkou, ale na moju obranu - táto obálka je aj napriek tomu, že je filmová vážne pekná) a videla som trailer na film. Takže som si ju nakoniec kúpila a prečítala.


Príbeh o Einerovi Wegenerovi a jeho manželky začne prosbou o pomoc s maľovaním portrétu. V tejto chvíli o sebe Einer dozvie niečo, čo v sebe tušil už veľmi veľmi dlho, čo v jeho vnútri driemalo a čakalo na prebudenie. 
Uvedomí si, že v skutočnosti je ženou a že sa narodil do zlého tela. Zrazu pocíti túžbu zmeniť svoje pohlavie, aby mohol byť konečne sám sebou. Toto však nie je vôbec jednoduché.
Od tejto chvíle sledujeme príbeh ženy, Lilly (v skutočnosti Einara), ktorá chce dosiahnuť svojho sna. Pri tom jej pomáha jej najlepšia priateľka, manželka Einara, a tiež Einarov starý priateľ z detstva a spolu podporujú Lilly v jej rozhodnutí. Bohužiaľ, v dobe, kedy podobný ľudia neboli spoločnosťou tolerovaní a často končia skôr v ústavoch pre chorobomyseľných, čo sa takmer stalo aj Einarovi, to Lilly nemá vôbec ľahké. No nakoniec nájde lekára, ktorý ju pochopí a jej prianie sa jej pokúsi splniť.
Či sa mu splní sen a získa slobodu a vlastnú identitu si musíte prečítať.


Musím povedať, že som knihu síce prečítala celkom rýchlo, ale veľa krát som sa zamyslela nad niečím iným a musela sa v texte vracať späť. Nie je to celkom typ knihy, ktorú by som si normálne prečítala a po skončení som mala trochu pocit radosti, že som to dočítala.
No potom som videla film a kniha sa mi začala páčiť čím ďalej tým viac. Nebudem tu porovnávať nezrovnalosti film : kniha a podobne. Film bude vždy trochu iný než kniha. V tomto prípade sa ale až tak veľmi nelíšili, keďže príbeh je založený na skutočnosti a vymyslieť si niečo nové by to len skazilo.
V knihe príbeh pekne plynul, čo vo filme bolo príliš rýchle (alebo sa mi to aspoň zdalo). Na druhú stranu, na môj vkus to bolo príliš opisné a málo priamej reči, čo na síce chápem vzhľadom na príbeh a tak, lenže vďaka tomu sa mi to čítalo trochu horšie, než keby tam priamej reči bolo o niečo viac.
Napriek všetkému vo mne kniha zanechala množstvo pocitov a myšlienok, nad ktorými premýšľam ešte teraz.


Celkovo knihu hodnotím ako veľmi silný príbeh. Koniec vás nechá premýšľať, čo by ste robili vy v podobnej situácii a to, že je príbeh založený na skutočnosti tento pocit ešte posilní. Takže ak chce knihu, nad ktorou budete ešte dlho premýšľat a ktorej príbeh vám zostane v hlave aj po prečítaní mnoho iných kníh, zaručene doporučujem.
Chápem, že som asi trochu pozadu s týmto článkom, no čo už. A určite si pozrite aj film. Eddie Redmayne je v hlavnej úlohe naprosto fascinujúci.

Čítali ste Dánske dievča? Aké pocity vo vás zanechala?

Komentáře