Domov

Nikdy nevieš, kto sa pozerá


Ak sú lampy rozsvietené, môže ťa stalker vidieť zvonku, ale ak sú zhasnuté, ty neuvidíš stalkera, ktorý je už vnútri.

Nejakú tú keplerovku som mala v pláne si prečítať už dlho. Nidky som sa k tomu nedostala aj napriek tomu, že mi každý hovoril, čo si od neho musím prečítať. Niekto mi radil Uspávača, niekto zase Hypnotizéra. No keď vyšla kniha Stalker, vedela som, že toto bude tá, ktorou začnem s keplerovkami.
A bol to dobrý krok.

Knihu som si kúpila onedlho potom, čo vyšla v skvelom nakladateľstve Host (ktoré má tie najlepšie obálky vôbec). Po niekoľkých vypočutých ováciách na adresu tejto knihy som si ju objednala a hneď sa do nej aj pustila. Poviem vám, že som nepredpokladala, že bude mať toľko stránok (nie, nepozerala som si info o knihe), ale neprekážalo mi to a do knihy som sa pustila s vervou.


Stalker je jednou z posledných vydaných kepleroviek (vlastne poslednou, Ihrisko ešte nevyšlo) a mojou prvou knihou, ktorú som od dvojice skrývajúcej sa pod pseudonymom Lars Kepler čítala. A ozaj som si nemohla vybrať lepšie.
Je to síce posledný diel z piatich zo série Joona Linna, to vás však nemusí od čítania odradiť. Príbeh sa dá pochopiť aj bez toho, aby ste prečítali predchádzajúce diely (na ktoré sa už chystám).
Príbeh sa začína tým, že na policajnú stanicu niekto pošle video, na ktorom je vidieť dom a v ňom je cez okno vidieť žena. Nikto ešte netuší, že toto sú posledné chvíle jej života. Svoju ženu nájde Björn Kern, ktorý v šoku z výjavu pred ním upratal celý dom a telo svojej ženy premiestnil. Týmto však bohužiaľ zahladil stopy, ktoré mohli polícii pomôcť pri hľadaní vraha. Ten však neskôr pošle ďalšie video a potom ďalšie. Pri pokusoch chytiť vraha polícia oslovila psychológa, ktorý sa venuje hypnóze, aby im pri vyšetrovaní pomohol a vyspovedal manžela obete, Björna Kerna. Psychológ, Erik Maria Bark, sa však po výpovedi svedka rozhodne polícii klamať a nepovedať im všetko. Toto uvedie do pohybu starý prípad, ktorý riešil a kedy dal zavrieť na doživotie vraha, alebo si aspoň myslel, že je to vrah aže ten človek je vinný. 
Pri vyšetrovaní tohto prípadu vyplávajú napovrch staré záležitosti a to, či sa polícii podarí chytiť vraha a uzavrieť prípad nový, ale aj starý, si už musíte prečítať sami.


Stalker ma nenechal len tak sedieť. Knihu som musela dočítať okamžite. Po prvých stranách, kde ten rozjazd je trošičku pomalší, som knihu hltala až do poslednej strany. Bolo to napínavé, trochu dojímavé a moje sympatie s postavami sa menili každou chvíľou. Hlavná vyšetrovateľka bola tehotná a mne zo začiatku neskutočne nesympatická, no postupne som ju začala mať rada a naopak som začala neznášať jej spolupracovníkov. Postavy boli skutočne veľmi dobre napísané, každá jedna mala v príbehu svoje opodstatnenie a ani jedna nebola len do počtu. Príbeh je chvíľami až desivý a skutočne napínavý. 
Vraha som netušila do poslednej chvíle, autor ma nechal podozrievať snáď úplne každého až do samého konca. A vravm vám, budete vyvaľovať oči, keď sa dozviete pravdu. 
Nemôžem povedať, či sú reči o tom, že je to najlepšia keplerovka, na mieste. Pre mňa to bola prvá a zatiaľ najlepšia. Nemohla som si vybrať lepšie. Napätie z knihy sála ako žiara a napínať vás veru bude.
Odporúčam každému, kto má rád severské krimi, ale aj krimi obecne spolu s thrillermi. Prídete si určite na svoje a nebudete ľutovať peňazí či času.

Čo si o Stalkerovi myslíte vy? Čítali ste aj iné knihy od Keplera? Akú knihu by ste od "neho" ešte odporúčili?

Komentáře