Rituálne vraždy a policajt outsider

Horská obec Terovce, zdanlivo tiché miesto v horách, hrajúce podľa vlastných pravidiel. Letný slnovrat a horiaca žena. Rituálne vraždy a pohanský spolok. Ryšavý policajt, ktorý nie je veľmi obľúbený. Čo sa deje v tejto zapadnutej obci a čo to má spoločné s novodobým pohanským spolkom s napojením na  politiku?


Prvý krát som túto knihu videla na instagrame Džejny, kde ju celkom chválila. Zaujala ma obálka a tiež slovenské meno na nej. Hneď som si musela prečítať anotáciu, ktorá ma presvedčila a knihu som si nakoniec kúpila. A neľutujem.

Katarína Holetzová, autorka knihy len o pár rokov staršia odo mňa, pracovala pre niekoľko známych denníkov a magazínov a venovala sa literárnej a hudobnej publicistike. Dokonca robila manažérku rockovým kapelám, s ktorými trávila život v dodávke. Prednáša aj na vysokej škole, čo je super (a ja idem stalkovať na ktorej).




Jej debut Smrť prekliatych je kniha plná skvelých opisov, postáv a zaujímavého príbehu. Kľudne poviem, že pre mňa je ozaj prekvapenie, že aj na našom malom Slovensku máme takýchto super autorov najmä v krimi žánre (keďže ja som sa zatiaľ skôr spálila než bola nadšená, ale Dominika Dána som ešte nečítala, ale o tom inokedy). Aj keď prvé vydanie má svoje muchy. Báť sa ale nemusíte, druhé revidované vydanie už je na pultoch. Kniha bola zaradená aj medzi „Top 10slovenských kníh roku 2016, ktoré si nemôžeš nechať ujsť“ online magazínu STARTITUP (ktorý je mimochodom super).

Keď sa René Juhász dostane na oddelenie kriminálky niekde na Kysuciach, v meste, kde sa toho vlastne až toľko nedeje, je v Terovciach hlásená uhorená žena počas osláv letného slnovratu. S kolegom, ktorý je Reného dokonalý protiklad, to idú vyšetrovať. Počas toho sa Renému stále niečo nezdá a nakoniec sa rozhodne pátrať na vlastnú päsť, čo sa mu trošku vymstí, ale nakoniec sa to vyplatí a je otvorené vyšetrovanie v malej horskej obci s mnohými tajomstvami a vlastnými pravidlami. Dejú sa tu naozaj čudné veci. V lese nájdu miesta pre rituály, zvláštne značky na stromoch a divní ľudia z obce na záhadnosti ešte pridávajú. Rodinné prekliatie tu tiež vykukne na povrch a to, že sa týka aj známeho miestneho podnikateľa do príbehu pekne zapadá. Čo všetko za čachry-machry sa tu deje a kto všetko je do toho zapletený už si musíte prečítať.
Každopádne zaživa uhorená sestra miestneho podnikateľa, rituálne vraždy, postihnutý chlapec a kňaz sú skvelou návnadou. Keď si k tomu prirátate policajta, ktorý nie je nijako obľúbený, je trochu introvert s dosť zvláštnou svojskou povahou a veľa si sťažuje, je len plus, že práve on tu hrá hlavnú rolu.



Postavy sú naozaj veľmi pekne napísané a nie je ich tu zbytočne veľa ani málo. Hlavná postava Reného, ktorý začne pracovať s kolegom, ktorý je mu opakom, je statný pekný chlap, na ktorého baby letia a naviac je to najlepší policajt na oddelení, ma proste baví. Scény  z krčmy ma s týmito dvoma bavia ešte viac. A nakoniec si musíte obľúbiť obidvoch, i keď René vám miestami môže liezť krkom.
Príbeh je svižný, napísaný jednoduchým štýlom bez zbytočného naťahovania. Čo sa mi veľmi páčilo bolo to ako autorka vie opísať krajinu a prostredie, ale tiež vykresliť postavy. Bolo to originálne bez väčších klišé momentov. Slovenské prostredie je naviac plus a u mňa o to viac, že to nie je žiadne veľké známe mesto.



Osobne som z knihy celkom potešená. Samozrejme, aj tu by sa dalo vylepšovať, ale na debut  je to super a nemôžem tomu veľa vytknúť. Kniha sa číta rýchlo a ľahko. Jediné, čo dosť kazilo dojem bol deficit korektúry. Množstvo gramatických chýb a preklepov ma nútili koľkokrát čítať vetu aj trikrát, ale verím, že druhé vydanie už je na tom lepšie.
Teší ma, že aj na Slovensku máme talentovaných spisovateľov v tomto žánre a rada si prečítam aj ďalší diel, ktorý verím, že bude ešte lepší.
Dynamika a prekvapivý záver, ktorý sa však trošičku dá čakať, najmä ak ste v tomto žánre trochu zbehlý, poteší každého, kto si chce vychutnať dobrý príbeh.
Určite by som knihu odporúčala každému, kto má rád krimi bez zbytočného naťahovania deja a tiež tým, ktorý hľadajú niečo nové v našich končinách alebo len chcú podporiť slovenskú tvorbu začínajúcej autorky. Treba však rátať s tým, že je to prvotina a teda na nezrovnalosti tu narazíte, nie je to však nič, čo by výrazne znižovalo kvalitu knihy.

Teším sa na druhý diel, snáď už čoskoro.


Prečítali by ste si Smrť prekliatych? Alebo ste ju už čítali? A čo slovenská tvorba, čítate?

Komentáře

  1. Moc pěkná recenze a povedené fotky :) Knihu neznám, ale docela mě zaujala :) Podívám se po ní v knihovně :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji mnohokrát :) Je to prvotina mladé autorky, proto může být hodně lídí skeptických, ale je vážně povedená a za ten risk stojí :) Teď vychází i v českém překladu u Albatros media :)

      Vymazat

Okomentovat

Thank you for your comment!