V ľudskej koži

Mŕtvola nájdená v múzeu Edgara Allana Poea, stiahnutá z kože a bez hlavy. Ďalšia na opačnom konci Atlantiku v trezore so vzácnymi knihami. Dvaja vyšetrovatelia a päťsto rokov stará kniha. Ako si s týmto prípadom poradia dve odlišné krajiny? A čo spája obe mŕtvoly?


Jorgen Brekke, nórsky spisovateľ, manžel a otec. V ľudskej koži je jeho debutový román, kde prináša nový koncept detektívky, kde sa prelína, ktorý získal ocenenie Norlis za najlepší debut a tiež Nová krv za najlepší kriminálny debut. Je to tiež kniha, ktorá odštartovala novú sériu s inšpektorom Singsakerom.

Človek by si povedal, že v tej záplave severským krimi a thrillerov už nemôže objaviť nič nové a neotrelé. Ja som toho zo severskej literatúry veľa neprečítala, dokonca som nečítala ani jedného Nesboeho. Keď som však v kníhkupectve vzala do ruky knihu s príhodným názvom, super obálkou a anotáciou sľubujúcou strhujúci zážitok, neváhala som. Nemala som ani tušenie, čo som si to vlastne priniesla domov a tak som sa do nej aj hneď pustila. Vydavateľstvo Premedia, ktoré knihu vydalo v slovenskom preklade, snáď vydá aj zostávajúce diely a dočkáme sa tak celej série. V Česku vyšla kniha pod názvom Říše milosti u vydavateľstva XYZ.





Detektívny román V ľudskej koži v sebe snúbi prelínanie súčasného vyšetrovania s dávnou históriou, mŕtvoly zavraždené brutálnym spôsobom a staré záhadné knihy opradené tajomstvom. To všetko sľubuje celkom slušný zážitok. Pripočítajte si k tomu nórskeho inšpektora v rekonvalescencii po rakovine, ktorý je vzorný a počúva rozkazy svojej šéfky – naozaj? - a americkú vyšetrovateľku, ktorá na vraždách robí len pár rokov. Ako hovorím, celkom slušný zážitok.

Príbeh začína nálezom mŕtvoly kurátora múzea Edgara Allana Poea v Richmonde vo Virginii. Nikto nevie, prečo bol zavraždený takým krutým spôsobom a prečo bola jeho hlava pohodená v koši v jeho pracovni. Domnienky, že to má niečo spoločné so záhadným textom na starom pergamene zosilnejú, keď v nórskom Trondheime objavia druhú mŕtvolu. Žena stiahnutá z kože nájdená v uzamknutom trezore so vzácnymi knihami, medzi ktorými je jedna, viazaná v koži, a ktorá by mohla mať s kúskom pergamenu z Ameriky niečo spoločné.
Vyšetrovatelia z oboch krajín sa tak dávajú do pátrania spoločne, kedy musia nájsť spoločný smer, ktorým sa vydajú. A aj keď majú podozrivého, nezdá sa, že by bol ten pravý, a keď narazia na zberateľa vzácnych kníh, zhodou okolností otca niekoho, kto má súvislosť s minulosťou vyšetrovateľky, dostanú sa na stopu aj niečomu inému.

Medzi týmto všetkým sa prelína dejová os 16. storočia a sleduje postavy chlapca, holiča a lekára. Práve títo traja sú súčasťou vyšetrovanie. Alebo aspoň predmety, ktoré sa vyšetrovania týkajú. Je tak možné si vytvoriť lepší obraz celého príbehu.



Ja som si našla novú sériu, ktorú si určite prečítam. Druhý diel, Uspávanka, vychádza tento rok a ja som zvedavá, či vychytá muchy prvého dielu a či si aspoň udrží jeho úroveň. Áno, knihu som si naozaj užila a zhltla ju za pár dní, ale nemôžem povedať, že by bola úplne bez chybičky.
Najmä u postáv, ktoré sú trochu nedotiahnuté a trochu moc predvídateľné, je to celkom vidieť. Snaha autora o dramatickú historickú detektívku je tak trochu zatienená práve týmito nedostatkami. Splňuje síce prelínanie dvoch časových liniek, no ani to nie je úplne dotiahnuté a čitateľovi tak môže mnohokrát skôr pripadať, že historické časti sú v knihe zbytočne a autor nimi chcel len nahnať strany. Nemôžete však čakať, že pri debute bude všetko dokonalé. Príbehu tiež chýba niečo málo do toho, aby bol skvelý, keďže vám často príde, že stojíte na mieste a príbeh sa nikam neposúva.

Nápad je však skvelý a za mňa má jednotku s hviezdičkou. Spojenie úplne odlišných kultúr a stým spojených vyšetrovacích postupov pomocou dvojice americko-nórskych vyšetrovateľov je super. Áno, postavy sú nedotiahnuté a koniec je zbytočný a mohol byť natiahnutý aspoň do druhého dielu, ale aj tak. Spôsob vraždy je tiež plus, už som dlho nečítala knihu s tak brutálnymi vraždami, aj keď i tu by som dala také malé mínus, že ich autor mohol trochu viac opísať.

Myslím, že aj napriek všetkým nedostatkom, má Brekke so svojou sériou slušný začiatok. Už len dúfať, že v ďalších dieloch vychytá muchy a my sa tak môžeme tešiť na skvelú sériu, ktorá sa od klasických severských kriminálok odlišuje.


Čítali ste knihu (v češtine vyšla ako Říše milosti)? Chystáte sa čítať?

Komentáře