Z vlaku do vody

Nikdy nevieš, čo sa skrýva pod hladinou. Ale chceš to naozaj vedieť? Naozaj chceš odhaliť jej tajomstvo? Telo matky objavené na mieste, kde objavili aj telo mladého dievčaťa. Ako veľmi sú vzťahy v tomto mestečku prepletené tentokrát?


Paula Hawkins je každému známe meno. Jej debut Dievča vo vlaku pobláznil celý svet a stal sa z neho bestseller a poslúžil aj ako predloha filmového spracovania. Nie je divu, že jej druhá kniha Do vody zažila rovnaký boom. Rovnaká marketingová bublina. Nie vždy sa to však vyplatí.
Dievča vo vlaku bola nakoniec trocha precenený psychologický román, ktorý je síce fajn, ale nič hlbšieho v sebe neskrýva. Marketing je skrátka zázračný nástroj. Do vody som si kúpila preto, že som chcela vedieť, či sa autorka niekam posunula a či ma bude kniha baviť viac ako tá prvá. Marketing však opäť nesklamal a trúfnem si aj povedať, že je horší ako Dievča vo vlaku.
Musím však pochváliť veľmi vydarenú obálku českej verzie. Ja mám slovenskú verziu a tu nie som s obálkou až tak spokojná. Česká je naozaj krásna aj farebne aj spracovaním, takže aspoň bude pekne vyzerať v knižnici.




Do vody je príbeh o dvoch sestrách. Klišé, kde jedna je kráľovnou školy a druhá je tlstá a vôbec nie obľúbená, vynecháme. Môžeme povedať, že jedna druhú veľmi v láske nemajú a istá udalosť z ich dospievania ich rozdelí ešte viac. Neskôr, keď im zomrú rodičia, sa staršia sestra, tá krásna, presťahuje späť do domu ich rodičov aj so svojou dcérou Lenou. V mestečku Beckforde sa nachádza rieka, kde sa v minulosti utopilo niekoľko žien a nedávno tu spáchalo samovraždu aj mladé dievča. Nell sa rozhodne spísať osudy žien, ktoré tu stratili život, do knihy. Nie všetkým sa to páči, najmä matke mŕtveho dievčaťa.
Nakoniec nájdu jej telo v rieke a začína sa kolobeh vyšetrovania a postupného odhaľovania pravdy. A tu vstupuje na scéna druhá sestra, ktorá by sa mala stať opatrovníčkou Leny. Neverila sestre, nemala ju rada, vyčítala jej minulosť. No aj tak sa rozhodne pátrať po pravde, čo sa jej stalo.
Samozrejme to nie len tak a do príbehu sa zapletie niekoľko postáv, kde každá z nich má s Nel, tou peknou mŕtvou sestrou, niečo spoločné.  Koniec si však domyslíte sami. Prídete naň už v prvej tretine knihy.



Mala autorka vážne nejakú snahu vylepšiť svoje písanie alebo si aspoň udržať úroveň prvej knihy? Alebo len spoliehala nato, že vďaka úspechu prvej knihy si spravila meno a jej knihy sa teraz budú predávať jedna po druhej? Netuším, ale každopádne jej snaha veľmi nevyšla. Ja som sa nudila. Pridané postavy síce majú v príbehu svoju úlohu a žiadna nie je zbytočná, ale príde mi, že sa tak trochu vytráca zmysel toho všetkého. Alebo som len hlúpa a nevidím ho tam.
Zámer autorky o zápletku a pomotanie čitateľa množstvom postáv a pohľadov na vec, podľa mňa veľmi nevyšiel. Vraha spoznáte hneď a úryvky z knihy, ktorú Nel písala o ženách utopených v hlbočine sú tam trochu zbytočné. Majú nahradiť pohľad Nel, ale dozvieme sa z nich len to, že si väčšinu príbehov vykreslila podľa svojho a teda v príbehu nemajú veľmi zmysel.
Beckford je malé mestečko a tak je samozrejmé, že sa v ňom budú ukrývať rôzne škandály od nevery, cez domáce násilie po vraždy. Pre mňa je toto neoriginálny námet a keď už ho autorka chcela použiť, tak vôbec nevyužila možný potenciál témy, ktorý mohol byť v knihe jasnejší. Pletky s vyšetrovateľom, dcéra dávneho frajera, starý násilník a veštkyňa. Klišé jak sviňa. Pritom sa s tým mohla autorka pekne vyhrať. Jednoducho ďalší marketingový ťah, ktorý vám nakoniec nič neprinesie.


Ale aby som stále len nehejtovala, tak pochválim pohľady niekoľkých postáv. Prelínanie príbehu tak bolo o niečo ucelenejšie a čitateľ si mohol vytvoriť lepší obraz o celom deji. Je to super čítanie k oddychu a nemusíte nad tým veľmi premýšľať. Ak nemáte v obľube podobný žáner, ale sem tam si chcete niečo podobné prečítať, tak budete spokojný a napnutý. Pre tých, čo sú v krimi, thrilleroch či podobných psychologických románoch zbehnutejší, to nebude nič vzrušujúce pri čom by ste hýkali napätím a lapali po vzduchu s otočením každej strany.


Čítali ste knihu Do vody? Čo si o nej myslíte?

Komentáře