Domov

Elektro? Audio? Papír? Tak co to bude?


Znáte to. dnešní doba je až příliš rychlá a pomalu až příliš přeplněná. Čím? Novými technologiemi, formáty a zlepšováky, které mají nám, lidem, ulehčit život.

To samé platí i v knižním světě. Také se neustále vyvíjejí nové technologie. Částečně k ulehčení čtení a částečně také k podpoře čtení. Není nic špatného, samozřejmě, že ne. Vždyť díky těmto technologiím dokážeme přečíst více knih, když chceme.

Kdysi jsme si museli vystačit s klasickou knihou, například z knihovny anebo, když jsme byli hodní, tak nám paní učitelka přinesla na hodinu staré LP platně s namluvenou divadelní či rozhlasovou hrou. Dnes je všechno jinak a paní učitelka sebou nosí spíše filmy na motivy knihy než staré LP-čka.
K novinkám dnešního uspěchaného světa patří zejména elektronické čtečky knih a také modernizovaná podoba platní, audioknihy.



Když jsem se před pár lety rozmýšlela nad koupí elektronické čtečky knih, tak jsem byla proti. Byla jsem zastánkyně klasické papírové knihy. 
Dokonce i poté, co si ji pořídila moje kamarádka, mimochodem do té doby také zastánkyně papíru, a nezačala se nad ní rozplývat. Přesvědčovala mě, že je to úplně skvělá věc. Nemusíte tahat těžké knihy sebou a dokonce jich můžete mít víc. E-knihy se dají stáhnout i zdarma a když ne, tak stojí většinou méně než klasické. Formát se dá taky lehko konvertovat pro danou čtečku.
Já však byla stále proti. 

Pak ale nastal zlom, kdy jsem si řekla dobrá, tak si jednu teda taky koupím. Začala jsem hledat a zkoumat, která bude nejlepší. Nechtěla jsem nic extra, ani drahou ani levnou a s podporou většiny formátů knih.
Narazila jsem na Kindle. Ano, ty známé drahé čtečky. Ta, co jsem si nakonec vybrala, nebyla nijak drahá, nemá dotykový displej ani klávesnici, která zabírá místo. Jednoduchá věcička, bez zbytečností, která splní svou funkci, pro kterou byla vyvinuta. Opravdu jsem byla nakonec ráda, že jsem si ji pořídila. Na cesty jsou čtečky jako dělané. Nezaberou místo v kufru a můžete si vzít i víc knih. Opravdu jsem tehdy podlehla. Tehdy ještě nový trend mě pohltil stejně rychle, jako ostatní, kteří knihu vyměnili za čtečku.
Musím však říct, že na papírovou knihu sem nikdy nezanevřela. Vždy budu mít radši klasickou knihu nad tou elektronickou. Není nad vůni papíru (čmuchalové knih zdar). Vždycky když si přečtu nějakou e-knihu, tak mám pak chuť si ji stejně koupit a zařadit do police k ostatním. Mám tak přehled, co jsem přečetla. A taky to vypadá hezky. :)


Čtečky mají mnoho positiv, která převažují nad negativy. Občas se to hodí, když si nechte vyloženě danou knihu kupovat, ale rádi by jste si ji jenom přečetli. Neutratíte tolik peněz jako za klasické knihy a taky je rozhodně skladnější. Na druhou strnu, se ale mohou vybít v půlce čtení pokud si nehlídáte baterku.
Ale...
Teď se objevil nový trend. On to vlastně není nový trend, byl tady už nějakou dobu, ale pro mě je nový teď. Teď se rozšířil mnohem víc než jindy.
Ano, jsou to audioknihy.
Proč jsou audioknihy tak populární? Především můžete knihu poslouchat i když třeba právě uklízíte nebo vaříte. Můžete poslouchat v tramvaji nebo metru, kde v přeplněném vagonu není právě jednoduché otevřít knihu.
U mě je tou největší výhodou právě poslouchání - čtení - v dopravním prostředku, protože mi často bývá špatně, když si čtu a za oknem vidím pohybující se okolí.

Přiznám se, že kouzlu audioknih jsem propadla až po poslechu knihy Poslední aristokratka. Byla skvěle namluvená skvělou Veronikou Kubařovou. Předtím jsem chtěla poslouchat Hladový oheň, ale bohužel ten styl vyprávění mě odradil a já řekla audioknihám NE. A to jsem se to snažila poslouchat několikrát, ale vždy to dopadlo stejně. Tehdy jsem si řekla, že tenhle trend mě obejde obloukem a já se k audioknihám už pravděpodobně nevrátím.
Nedalo mi to a já se pokusila poslechnout si ještě něco. Vždyť přece, co kdyby náhodou.
Teď děkuji, že jsem objevila namluvenou Poslední aristokratku, protože je to opravdu skvělé. Proto jsem si stáhla několik dalších audioknih a momentálně poslouchám Harryho Pottera a Kámen mudrců. Knihy sem ještě nečetla, tak jsem si řekla, že si to poslechnu. Můžu říct, že mě to opravdu hodně baví. A k tomu to namluvil úžasný Jirka Lábus, v jeho provedení je to báječné.

Momentálně mám na čekací listině několik audioknih i e-knih. Co je, alespoň pro mě, největší výhodou u obou formátů, že můžu číst/poslouchat více knih najednou. Pod pojmem více knih, myslím dvě, protože jednu čtu a jednu poslouchám. Víc toho opravdu nezvládnu. Nemám ráda a nečtu nikdy více knih najednou. Nesoustředila bych se pak ani na jednu. Raději budu číst jednu po druhé a plně si vychutnám příběh, než jich číst více a zamotat se do toho.
Teď jsem tedy začala číst Polámané panenky a poslouchám Harryho Pottera. Ke čtení využívám jak klasické knihy, tak čtečku a k poslechu většinou telefon, kdy poslouchám v metru, tramvaji, ve vlaku nebo v autě. Stejně ale jako v případě čteček, si musíte hlídat baterku, protože mě se už několikrát stalo, že se mi vybil mobil v půlce věty a pak jsem se hodinu snažila dobrat oné sekce, kde vyprávění skončilo.


Každý z formátů má tedy svou výhodu i nevýhodu. Každý si najde něco, co mu vyhovuje i nevyhovuje. Samozřejmě, nikdy se nic nevyrovná klasické papírové knize, její vůni, zvuku. Přece jenom, kniha se vám nikdy nevybije.

Podlehli jste taky některé novince ze světa knih? Čtečky? Nebo dokonce audio? 

Komentáře

  1. Máš moc krásné fotografie :) Nedávno jsem vyzkoušela svou první audioknihu, ale nevyhovuje mi to šíleně pomalé tempo. Dřív jsem byla odpůrcem čteček, ale teď na ně nedám dopustit :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Moc děkuji za pochvalu :)
      Já jsem si našla něco, co mi na audioknihách vyhovuje a podle toho si je pak volím, třeba příjemný hlas a dobré tempo. Někdy je to ale opravdu příšerné :) A čtečky jsou takové milované a zatracované zároveň :) Ale také na ni nedám dopustit :)

      Vymazat

Okomentovat

Thank you for your comment!